A belső rend megszerzésének egyik legkomolyabb ellenfele, ha olyan ember, emberek vannak a környezetedben, akik rendszeresen “bántalmaznak” lelkileg és emiatt egyszerűen nem tudsz “rendben lenni”.

Érzelmi bántalmazás, vagyis lelki terror minden olyan negatív cselekedet, amely inkább érzelmi, mint fizikai jellegű és visszahúz a fejlődésben.

A nők és a férfiak, sőt, még a gyerekek is igen változatosan használják a lelki terror különböző módjait és bizony mindannyian nap mint nap megtapasztaljuk, hol az egyik, hol a másik oldalon.

Heartsickness, Szerelmes Bánat
Fotó: pixabay

A lelki terror tipikus fajtái:

  • A másik önbizalmának lerombolása gúnyolódás, sértegetés – gyakran viccbe csomagolva
  • Elzárkózás a problémák közös megbeszélésétől a bántalmazó zárja le a beszélgetést, nyomja ki a telefont, nem válaszol a levélre
  • Irreális elvárások
  • A másik állandó hibáztatása
  • Fenyegetőzés agresszióval
  • Hangulatváltozások
  • Eltiltás, elszigetelés a munkától, családtól, barátoktól, kedvenc foglalatosságtól 
  • Indokolatlan féltékenység
  • Értéktárgyak szándékos rongálása
  • Holmik dobálása, csapkodása, fegyver látványa
  • Félelmet keltő viselkedés
  • Támadó faggatózás
  • Életveszélyes és ijesztő autóvezetés
  • Telefon és egyéb kommunikációs csatornák lezárása
  • Állandó kontroll ellenőrzés akár személyesen, akár telefonon
  • A másik zsebeinek átkutatása, üzeneteinek elolvasása
  • Pénzügyek ellenőrzése
  • Ellenkezés semmi nem jó, amit a másik mond vagy szeretne
  • Ítélkezés a másik fél kritizálása
  • Titkolózás
  • Bűntudatkeltés mindenért az áldozat a hibás
  • Parancsolgatás
  • Tagadás – a másik fél állításának meghazudtolása
  • Szeretetmegvonás a bántalmazó feltételhez köti a szeretetét

Tehát a leki terror igen változatosan nyilvánul meg. Jellemzője, hogy a bántalmazó fél uralkodik az áldozaton. Nincs annyira feltűnően látható nyoma, mint a fizikai bántalmazás esetén, mégis pusztít, és megakadályozza, hogy a kapcsolat valódi kapcsolat legyen. Sokszor a bántalmazó a szeretettel, a féltéssel indokolja a tetteit, ugyanakkor a másik szabad akaratát, érzéseit nem veszi figyelembe.

Az áldozat egyre inkább magába fordul, önértékelési problémái lesznek, romlik az önbizalma. Vagy behódol a bántalmazónak és hosszú távon boldogtalan lesz és csak próbál túlélni, vagy minél hamarabb megpróbál kilépni a kapcsolatból.

Lány, Ülés, Jetty, Tárolók, Szomorú, Este, Reggel
Fotó: pixabay

Az áldozatban egyre több lesz a félelem, gyűlik benne a harag és az indulat, így ezt máshol fogja levezetni.

Természetesen a fenti példák elfogadhatatlanok emberi kapcsolatok esetén.

Néhány közülök bizonyos formában “megengedhető” gyermekek nevelésénél és nem minősül bántalmazásnak, de csak akkor, ha az valóban szeretetből és törődésből fakad és nem a megalázás a célja.

Ilyenek például:

  • Eltiltás kedvenc elfoglaltságtól: ameddig a gyermek nem csinálja meg a házi feladatát, természetes, hogy nem nézhet tévét, nem számítógépezhet stb.
  • Telefon és egyéb kommunikációs csatornák lezárása: főként kamaszoknál használjuk, bizonyos feltételekhez kötött megvonás (ameddig nem tesz rendet a szobájában, nem javít a jegyein, nem végzi el a rá váró házimunkát stb.)
  • Állandó kontroll: természetesen kisiskolás korig mindent tudnod kell a gyermekedről, hiszen így fogod tudni biztonságban tudni, nevelni, korrigálni a viselkedését. De utána fogadd el, hogy van magánélete.
  • A másik zsebeinek átkutatása: mosás előtt mindenképp tedd meg! 🙂 és nyilvánvaló, hogy ennek nem az a célja, hogy nyomozz a másik után, hanem megelőzz egy csomó plussz feladatot, amit a szétmáló zsepik okoznak.

De ezeket is meg lehet előzni a szabályok közös lefektetésével és betartásával.

Ha rendszeresen használod a lelki terror valamelyikét a szeretteidnél, kérlek gondolkozz el rajta, hogy biztosan a legmegfelelőbb eszköz-e, hogy elérd, amit szeretnél? Sokszor lehet, hogy csak egy ideig teszi meg a másik, amit elvársz tőle, de aztán egy idő után elveszíted teljesen. Hallgass a belső megérzéseidre! Azért, mert esetleg Téged is így neveltek, vagy Veled is így kommunikálnak, az még nem biztos, hogy jó. Onnan ismered fel, hogy megfelelőek-e a cselekedeteid, hogy a másikban is jó érzések vannak és és Te is nyugodtnak, kiegyensúlyozottnak érzed magad.

Személy, Emberi, Beach, Tompa, Légkör, Egyedül, Szürke
Fotó: pixabay

Amennyiben áldozatként kell ezeket elviselned, mindenképpen az elsődleges lépés az lenne, hogy felismerd, hogy lelki bántalmazóval van dolgod. Tegyél fel magadnak “miért” kérdéseket, hogy kiderítsd, mitől romlott meg a kapcsolatotok. Lehet, hogy a Te viselkedésed, a szokásaid váltják ki ezt a másikból és ha ezeken változtatsz, ő sem fog úgy reagálni, ahogy.

Kétségbeesett, Szomorú, Nyomott, Láb, Kezek
Fotó: pixabay

Ha úgy érzed, hogy Te mindig helyesen cselekszel, de a másik az, aki nincs rendben és azért viselkedik így Veled és mindenkivel a környezetében, kérdezd meg tőle, tudsz-e segíteni valamiben. Ha szeretettel fordulsz felé, őszintén próbálod meghallgatni őt, hamarabb találtok megoldást a változásra.

Szakáll, Üzleti, City, Kolléga, Kommunikáció, Kapcsolat
Fotó: pixabay

Bízom benne, ha ezeket sikerül megfigyelned az életedben és elkezdesz rajta változtatni, a belső rended is hamarabb helyreáll.

Szeretettel,

Edit

(a Te személyi life coach-od 🙂 )