Hónap: 2019 január

Gyűjtögetők


Amióta rendszerezéssel foglalkozom és beszélgetek erről a témáról, valamint a szelektálásról, a vásárlási tudatosságról az emberekkel, minden alkalommal eszükbe jut egy-egy családtag, ismerős, aki nehezen vagy egyáltalán nem tud megválni nyilvánvalóan szükségtelen tárgyaktól, emiatt pedig sok holmi halmozódik fel a környezetében.


200-ból 1 ember kimondottan kényszeres gyűjtögető, ami már pszichiátriai kezelést igényel és nagyon a véglet, azonban vannak átmeneti állapotban lévők, akiknél már gyülekeznek a holmik, de még nem annyira feltűnő módon. Náluk érdemes figyelni, hogy ne kerüljenek a kényszeresek helyzetébe és inkább prevenciót alkalmazni.

Azt gondolom, hogy megelőzéssel nagyon sokat tehetünk, hogy ne legyen olyan családtagunk, akiből kényszeres gyűjtögető válna. Hogyan lehetséges ez?

A tárgyakhoz való kapcsolatunk, a tárgyaktól való függőségünk nagyon érdekes téma. Amikor a birtokunkba kerül egy tárgy, automatikusan egy érzést társítunk hozzá, függetlenül attól, hogy kaptuk vagy vettük azt. A kapcsolat annál szorosabb lehet, minél fontosabb számunkra a személy, akitől kaptuk, vagy minél jobban vágytunk arra a tárgyra és mondtunk le cserébe más dolgokról (pl. drága volt, sokat dolgoztunk érte, nagyon különleges darab stb.)


Amit sokszor elfelejtünk – és ha évente legalább egyszer nem szoktuk meg, hogy szelektálunk, akkor különösen fontos lehet-, hogy változunk mi magunk, változhatnak a körülményeink, a szokásaink, a holmijaink többsége pedig használódik. Ha nem válunk meg időben azoktól a dolgoktól, amelyek már nem szolgálják a fejlődésünket, túlságosan felhalmozódnak, ami a velünk együtt lakókat nagyon zavarhatják, így a túl sok inger feszültséghez, veszekedéshez, majd magányhoz vezet.

Sokszor jönnek olyan történések az életünkben, amelyekre nem vagyunk felkészülve. Például egy számunkra fontos ember elvesztése, munkanélküliség, tartós betegség, olyan dolog, amelyet tragédiaként élünk meg, vagy az életközepi “válság” (42-45 éves kor) nem megfelelő feldolgozása. Ha ezt a nehézséget nem sikerül megbeszélnünk magunkkal, vagy nem tudjuk külső segítséggel lezárni, akkor a lelki űrt valami fizikai dologgal próbáljuk megtölteni és ilyenkor alakulnak ki a függőségek (pl. kényszeres evés, alkoholizmus, vásárlás-, drog-, szexfüggőség, mások számára felesleges holmik gyűjtögetése stb.).

Ha Te magad szeretnél változtatni a környezeteden, mert felismerted, hogy túl sok a holmid, de valamiért az elengedés nagyon nehéz számodra, vagy valamelyik családtagodnál fedezted fel, hogy a gyűjtögetés már olyan méreteket öltött, amely számodra zavaró, érdemes megkeresni az okokat, így a megoldás is hamarabb fog jönni és tartós változást tudsz elérni.

Megfigyelések alapján összegyűjtöttem egy listát, hogy mely gondolatok jellemzik a gyűjtögetőket. Ha be tudod azonosítani a gyűjtögetés kezdetét és a problémát, ami ezt kiváltotta, segíteni fog, hogy merre indulj tovább. Ha nem, érdemes ezen a listán végigmenned (segíthetsz a családtagodnak, barátodnak), hogy megtaláld a gyűjtögetés okát.

1-5-ig jellemezd, hogy mennyire igaz Rád, – vagy arra akinek segíteni szeretnél – a következő kijelentés (1 = egyáltalán nem igaz, 5 = teljes mértékben igaz)

  • Halogatom a szelektálást, mert valami mindig sokkal fontosabb.
  • Tárgyaktól való megváláskor kifogásokat keresek, hogy miért nem szabad kidobni, odaadni másnak.
  • Másokat okolok, hogy miért olyan sok a holmim.
  • Az életemben részben vagy teljesen döntésképtelen vagyok.
  • Kapcsolatfüggő vagyok. (szülő, társ, barát)
  • Materialista vagyok, fontos számomra a megfogható világ.
  • Segítségre várok, de nem kérek, még akkor sem, ha felismerem, hogy szükségem lenne rá.
  • Nem vagyok kezdeményező típus. Általánosságban igaz, hogy vágyom dolgokra, de mégsem teszek értük.
  • Még akkor sem kezdem el a szelektálást, ha megértem, hogy szükségem lenne rá.
  • Megvan az igényem a szebb környezetre, de dilemmát okoz az elengedés.
  • Rendszerezett a gondolkodásom és látom a holmijaim között is ezt a rendszert, csak más nem, mert túl sok a holmim – de nem engedem meg, hogy más belenyúljon, nehogy megbolygassa.
  • Nem szeretem a változást.
  • Nem szeretném, hogy más lássa, hogyan élek – vagy azért, mert szégyenlem, vagy azért, mert hatalmas vagyonnak érzem, amit összegyűjtöttem.
  • Számomra fontosabbak a tárgyak, mint a családtagjaim.
  • Élvezem a gyűjtögetést, mert ebben érzem sikeresnek magam.
  • Ha nem kell hozzányúlnom a holmikhoz, akkor nem zavar a sok lom, de stresszelni kezd, ha úgy érzem, hozzá kellene kezdenem a szelektáláshoz.
  • A múltban élek.
  • A sok holmi ad biztonságot.
  • Magányosnak érzem magam, még akkor is, ha vannak családtagjaim.
  • Mindent tökéletesen akarok csinálni, csak nincs rá időm.
  • Nem tartom magam gyűjtögetőnek. Lehet, hogy rendetlenség van, mások nem érzik jól magukat a környezetemben, de én úgy érzem, hogy még kézben tudom tartani a helyzetet.
  • Ijesztő a gondolat számomra, hogy kidobjak valamit.
  • Nem válok meg semmitől, ami még jó lehet valamire.
  • Nagyon spórolós vagyok.
  • Gyerekkoromban is zsúfolt lakásban nőttem fel. Ez a természetes számomra.
  • Gyerekkoromban túlságosan tiszta és rendezett környezetben éltem és elvárták tőlem, hogy én is ilyen legyek, de ez nem az igazi énem.
  • Harcolok a rend és a tisztaság ellen, mert nem szeretem azt az embert, aki ezt elvárta tőlem.

A kényszeres gyűjtögetést a fejlett országokban büntetik, mert komoly veszélyt jelenthet a szomszédokra nézve. Élősködők, fertőzések, betegségek melegágya. Ilyen esetekben hivatalból rendelnek ki egy csapatot, mindent összeszednek, kidobnak, majd fertőtlenítik az ingatlant, mivel ezek a lakások a sok holmitól takaríthatatlanok. Az ilyen problémával küzdő emberek, amennyiben nem kapnak pszichiáteri segítséget, visszaesnek, újra és újra, hiába dobják ki szervezetten az összes holmijukat, mivel az alapproblémájuk nincs megoldva.

Ezért javaslom, ha úgy érzed, hogy a folyamat elkezdődött, ha látod, hogy több a holmid, mint amennyi szükséges lenne, keresd meg az okát, vagy fordulj szakemberhez. Ha még nem okoz függőséget, ha csak azt érzed, hogy valamiért nincs rend az életedben, de ez mások számára még nem látható, akkor egy life coach, egy terápiás segítő is tud segíteni megtalálni az elakadást. Bonyolultabb esetben pedig pszichológus, pszichiáter lesz a megfelelő választás.

Ha az olvasás során jutott eszedbe egy családtagod, ismerősöd, akinél fennáll ez a probléma, beszélgess vele. Segíts neki azzal, hogy meghallgatod, mi miatt jutott el idáig, milyen feldolgozatlan traumákat hordoz magában és biztasd, hogy van megoldás számára. A gyűjtögetők magányosak és egyre magányosabbak lesznek, mert a környezetük kiveti őket, emiatt pedig méginkább a tárgyak felé fordulnak, a kevés élettér miatt pedig a tudatuk is beszűkül.

Bízom benne, hogy ez a kis összefoglaló segíteni fog Neked vagy a gyűjtögető családtagodnak, hogy beinduljon a pozitív változás.

Szeretettel,

Edit

(a Te személyi rendszerezési és home staging tanácsadód)

Mindig vannak lehetőségeid – egy jobb életre!


Legutóbbi bejegyzésemben a célokról, a célok megfogalmazásáról írtam.

Igen ám, de van úgy, hogy annyira lent érezheted magad, hogy már a célok sem világosak számodra.

Bent csücsülsz a gödörben és arra vársz, hogy elvonuljanak a sötét felhők, hogy kihúzzon valaki. Ez az érzés nagyon kellemetlen, mert ilyenkor hajlamosak vagyunk úgy gondolni, hogy csak nekünk ilyen rossz, pedig mindenkinek az életében jönnek ilyen hullámvölgyek, csak az a különbség, hogyan reagálunk rájuk.

Ha valamiért a gödörben találod magad, mindig jusson eszedbe, hogy MINDIG VAN LEHETŐSÉGED kijönni onnan, ráadásul a legtöbbször több is – csak ezt sokszor nehéz észrevenni.

Azért fontos, hogy ezt lásd, hogy ne ragadj bele egy-egy kellemetlen időszakba, egy problémás munkába, egy kapcsolatba, amelyek miatt vagy ott, ahol.

Tehát ahhoz, hogy kikecmeregj a gödörből, először is végig kell nézned a lehetőségeidet (ha ez nem megy egyedül, keress meg egy coach-t, egy pszichológust, fognak tudni segíteni), mivel a megoldás valójában Benned van.

Még akkor is, ha a “negatív éned” azt súgja, hogy “hiábavaló minden próbálkozás”, hogy “add fel az álmaid, mert úgysem sikerül elérned”, csendesítsd el! Képes vagy szembeszállni a saját korlátaiddal, ha akarod.

Ha “nem működünk egészségesen”, akkor a problémákat látjuk csak, nem pedig a lehetőségeket, amelyek ugyanúgy ott vannak.

Azok a fránya kifogások

Amire szintén érdemes odafigyelned, hogy ha eszedbe is jut egy lehetőség, vagy megoldás, ha jó barátok próbálnak segíteni Neked kievickélni ebből a helyzetből, ne keresd a kifogásokat! Valószínűleg a kifogásodnak is megvan a valóságalapja, valódi indoknak tűnik, hogy miért ne lépj ki a komfortzónádból az “…igen, de…” válaszok pont nem segítenek a megoldásban, hanem blokkolják a lehetőségekhez nyíló ajtót.

Gondold át, ha ezt az “..igen, de…” játszmát folytatod, milyen lehetőségeket löksz el magadtól?

Van olyan játék is, hogy “…igen, és…”, amely arra késztet, hogy elgondolkodj a megoldásokon.

Olvastam egyszer egy fiatal párról, akik egy várostól távol lévő vízesésnél töltötték a szabadidejüket. A fiú megcsúszott és annyira rosszul zuhant le a magasból, hogy elvesztette az eszméletét, ezzel együtt pedig olyan helyre került, ahol sziklás, csúszós volt a terep. A lány látta, hogy a fiú nem fog tudni onnan feljönni, térerő nem volt, ezért segítséget sem tudott kérni. Óvatosan lemászott hozzá és sok nehézség árán, de sikerült megmentenie a fiú életét. Miután kórházba vitte és felidézte az eseményeket, megdöbbent, hogyan volt képes mindezt egyedül végigcsinálni ? Milyen rejtett erőtartalékai vannak, amiről eddig semmit nem tudott?


A találékonyság, a túlélésre való ösztön, a képesség, hogy átvészeld a legnehezebb helyzeteket is, ott van Benned is! Bármikor előhívhatod, ha szükséged van rá. A jó hír továbbá az, hogy nemcsak számos erőforrással rendelkezel, a meglévőkön kívül vannak megszerezhető képességek is, valamint hozzáférhetsz külső erőforrásokhoz is bármikor. Szánj ezekre időt, hogy megismerd, felfedezd magadban, a világban.

Fotó: Pixabay

Ugye, milyen jó tudni, hogy vannak ilyen erőforrásaid, tartalékaid, hogy bármit is hoz az élet számodra, mindig megkaphatod a szükséges segítséget? Élj velük és használd őket bölcsen!

Szeretettel,

Edit

(a Te személyi rendszerezési és home staging tanácsadód)

ÉRD EL A CÉLJAID!

Többször írtam már a döntésekről, a tudatosságról, hogy vannak dolgok, amelyek segítenek elérni a céljaid, viszont eddig még nem írtam konkrétan a célokról és azok megfogalmazásáról, eléréséről, ezért úgy gondoltam, hogy év elején ez egy igazán érdekes téma lehet Neked.  🙂

idézet9

Fotó: pixabay

Veled is előfordult már, hogy azt érezted, hogy nem vagy rendben belül, hogy valami nem kerek, de igazán nem tudtad megfogalmazni, hogy mi nem stimmel az életedben, vagy ugyan felismerted ezeket az okokat, de nem tudtad, hogyan tudnád elkezdeni a változást?

A személyes fejlődést, ha szeretnénk grafikonon ábrázolni, valahogy így nézne ki:

fejlődés


Haladsz a utadon, aztán érzed, hogy fogytán az erőd, eleged van mindenből, majd szépen bekerülsz a hullámvölgybe. Aztán amikor már eléggé lent vagy és “eléggé fáj” ez az állapot, elgondolkozol, hogy vajon mit lehetne másképp csinálni? Mit tehetsz, hogy jobb legyen? És akkor elkezdesz dolgozni azon, hogy kikecmeregj a gödörből, összeszeded magad – egyedül vagy segítséggel -, új tervek fogalmazódnak meg Benned és újult erővel, lelkesedéssel indulsz tovább. Az érdekes az, hogy ilyenkor csak kevéssel vagy előrébb és feljebb, mint a megújulás előtt, mégis az az érzésed, hogy teljesen új ember lettél és milyen sokat változtál.  Hát nem csodálatos, hogy működünk? 🙂

Nagyban segíti az előrehaladásod, ha van pontos célod, ha tudod, hogy az életed mely területén szeretnéd a változást. De akkor sem kell aggódnod, ha nincs világos elképzelésed, hogy mi a pontos probléma, vagy mit lehetne jobbá tenni, sokszor az is elég, ha felfedezed, hol tartasz most és mi történik Veled az életedben.

Ha szükséged van kihívásokra, feladatokra, ha nem szeretnél ülni a “langyosban”, mindenképpen tűzz ki célokat!

Célok, melyekért dolgozhatsz – a teljesség igénye nélkül:

  • Jobb egészség, fizikai kondíció, 
  • Új munka vagy hivatás, saját vállalkozás
  • Jobb kapcsolatok (családtaggal, baráttal),
  • Leszokás egy szenvedélyről,
  • Jobb anyagi helyzet,
  • Lelki fejlődés
  • Rendezettebb otthon stb.

A lista a végtelenségig folytatható.

tudatos2

Érdemes magadnak összeszedned azokat a területeket, amelyekben szeretnél fejlődni és ezeket fontossági sorrendbe állítanod.

Elképzelhető az is, hogy már mindent megvalósítottál, amit szerettél volna. Tudod, hogyan gazdálkodj az időddel, az erőforrásaiddal, mégis valaminek a hiányát érzed. Ha ez így van, talán még nem találtad meg az életed értelmét, még nem fedezted fel, miben vagy más, mint a többiek, milyen különleges képességekkel rendelkezel és mivel szolgálhatnád az emberiséget, mit tehetnél hozzá a világhoz és ez a plussz hiányzik, hogy teljesnek érezd az életed.

Amikor érzed, hogy szeretnél változtatni, érdemes megkérdezned magadtól:

Merre tart az életem?

Ha ugyanúgy élsz tovább, ahogy most, azt teszed, amit mostanság, és elképzeled magad az út végén, azt mondod majd, hogy “Igen, pontosan így terveztem.”? Vagy azt, hogy “Kár, hogy nem kapcsoltam időben és tettem másképp a dolgaimat.”?

Ha tisztában vagy azzal, hogy mik lehetnek a tetteid következményei, sokkal könnyebb eldöntened, hogy merre szeretnél továbbhaladni. Világosabban látod, hogy mely szokásaid azok, amelyek gátolják vagy segítik az előrehaladásod. Ha ezeket felismered, felkészülhetsz arra is, hogy felváltsd a rossz szokásaidat olyanokra, amelyek jó hatással lesznek majd az életedre.

idézet2

Nem vagy azonos a múltaddal, ahogyan a jövőddel sem. A jelenlegi céljaid valószínűleg eltérnek a korábbi céljaidtól. Legyél nyitott a változásra, különben könnyen leragadhatsz a régi mintáknál, szokásoknál.

Ha tényleg szeretnéd elérni azt, amire a legjobban vágysz, ahhoz mindenképpen szükséged lesz egy vízióra a jövődről, ami alapján konkrét célokat tűzhetsz ki és meghatározhatod a célok felé vezető utat.

Lehet, hogy látod már magad előtt a lenyűgöző életcélod, hittel teli és motivált vagy, de az is lehet, hogy kissé habozol, mert az életcélod a korábbiakhoz képest nagy és merész és mégis úgy érzed, nincs erőd a folytatáshoz. Ez a csapdába szorultság érzés teljesen normális, de van Benned annyi, hogy ki is kecmeregj belőle.

Mérd fel, milyen lehetőségeid vannak és dolgozz ki egy hatékony cselekvési tervet, vagyis ésszerűsítsd a céljaidat!  

A jó cél:

– konkrét,

– mérhető,

– megvalósítható,

– reális,

– ütemezett,

– motiváló,

– magától értetődő,

– érthető és

– felkészült.

MINTA:

“Júniusig rendbe szeretném tenni a lakásom, és csak azokat a holmikat fogom megtartani, amelyek szolgálnak engem.”

Konkrét: Konkrétan megfogalmaztam, hogy meddig szeretném rendbetenni a lakásom és mit szeretnék megtartani.

Mérhető: Tudni fogom, ha elértem a célom, mert akkor nagyon jól fogom érezni magam az otthonomban, nem lesznek már felesleges kacatjaim, csak azok lesznek az otthonomban, amire szükségem van.

Megvalósítható: Már látom magam előtt, ahogy gyűlnek a dobozok, melyek a felesleges holmikkal vannak tele.

Reális: Tudom, hogy mennyi holmim van, már elkezdtem gyűjteni dobozokat, zsákokat, amibe a felesleges dolgokat teszem, hetente egy helyiséget fogok kiszelektálni, így biztosan be fogom tudni fejezni júniusig.

Ütemezett: Készítettem egy tervet, hogy melyik időszakban melyik helyiséggel fogok foglalkozni. Úgy osztottam be, hogy pihenésre is maradjon időm.

Motiváló: Készítettem magamnak egy látványtervet, hogyan fog kinézni a lakásom, amikor végeztem, így még jobban várom, hogy elkészüljek.

Magától értetődő: Mindig is arra vágytam, hogy rend legyen körülöttem és nagyon jó érzéssel tölt el, ha rá gondolok.

Érthető: Megbeszéltem a családdal is, mindenki támogat benne és mindenki nagyon várja, hogy ez a cél megvalósuljon.

Felkészült: Minden eshetőséget felmértem, nem bízom a véletlenre. Végiggondoltam a stratégiát, konkrét cselekvési tervem van.

Mi a TE CÉLOD?

KONKRÉT:

MÉRHETŐ:

MEGVALÓSÍTHATÓ VAGY MEGKAPÓ:

REÁLIS:

ÜTEMEZETT:

MOTIVÁLÓ:

MAGÁTÓL ÉRTETŐDŐ:

ÉRHETŐ:

FELKÉSZÜLT:

Bízom benne, hogy már most azon gondolkodsz, milyen célokat tűzz ki a következő időszakra és hogyan fogod megvalósítani ezeket. Mindenképpen írd le a naplódba, egy füzetbe, hogy lásd, hogyan haladsz. 🙂

Ügyes vagy, meg tudod csinálni! 

Szeretettel,

Edit

(a Te személyi rend-szervezési és home staging tanácsadód)

© 2020 Rend-szerezz

Theme by Anders NorenUp ↑